7 בינואר 2011

מיליון סיבות טובות וחמש המלצות לקמפיינים הבאים

עם תום קמפיין התרומות הדיגיטלי הראשון בישראל שהתבסס על חוכמת ההמונים, הנה הסיכום הקצר שלי, בתוספת חמש המלצות לפעם הבאה


הפוסט עבר לאתר החדש שלי. ניתן לקרוא אותו בקישור הזה 

עמוד הקמפיין של Chase בפייסבוק | 2.5 מיליון אוהדים

15 תגובות:

  1. פוסט חשוב ומעניין. לדעתי היה נכון להוציא אותו בתקופת הקפמיין של בנק לאומי ולא לחכות עד לסיומו.

    השבמחק
  2. שירלי- פוסט מצוין. גם תכנית וגם עיצובית. הייתי מוסיף עוד המלצה - לאפשר לציבור הרחב לתרום ישירות לעמותות.
    רעיון דומה: שמצביעים יקנו את ההצבעה בעלות של שקל שייתרם לעמותה. כך כולם ירוויחו ויהיו גם זוכים שיזכו במצ'ינג של בנק לאומי. הדבר גם יגרום ליתר רצינות של המצביעים.

    השבמחק
  3. שירלי, פוסט חשוב ומקצועי. אני מקווה (ומאמינה) שהוא יכנס לישיבת סיכום הקמפיין של הבנק.
    נראה כי שיתוף העמותות בתכנון הקמפיין (כמו גם בתחומים האחרים של קשרי הקהילה) הוא האתגר המרכזי של העסקים בשלב הבא של קשרי עסקים וקהילה. מסכימה עם ההמלצות שלך: תקשור העשייה החברתית הכוללת של הפירמה בקמפיין, קיצור זמן הקמפיין. לגבי גובה הסכום - לדעתי אם הקמפיין היה קצר יותר לא היו תלונות גם בקבלת 10,000 ש"ח. לא מסכימה איתך לגבי צמצום מספר העמותות הזוכות. גם סכום קטן יחסית הוא משמח אם העמותה השקיעה זמן ומאמץ בקמפיין. (עדיף מכלום...)
    בכל מקרה גם העמותות וגם העסקים לומדים את נושא הקמפיינים החברתיים תוך כדי תנועה. כמי שמאמינה שעסקים חייבים לתרום לקהילה אין מנוס מלקבל בהבנה גם חריקות בדרך. כל עוד לומדים מהן... תודה על הפוסט.

    השבמחק
  4. תודה רבה לכם - ניר, עפרה ומגיב אנונימי.

    ניר - האם הכוונה שלך היא שהמצביעים עצמם יתרמו כסף מכיסם (אולי שילוב עם המנגנון של 'עיגול לטובה'?), או שהבנק יתרום על כל הצבעה?

    עפרה - אני מקווה שהפוסט יתרום לדיון המקצועי בתחום, כפי שציינת. מסכימה איתך שיתכן כי צמצום זמן הקמפיין באמת היה פותר את בעית הסכום הנמוך, כפי שהצעת. כמי שעובדת צמוד עם העמותות - את ודאי מכירה זאת "מבפנים".

    השבמחק
  5. התכוונתי לאפשרות הראשונה אבל גם השניה מעניינת.
    בכל מקרה חבל "לבזבז" חשיפה כזו וזו בהחלט הזדמנות לגיוס משאבים מעבר לתרומה של הבנק.

    השבמחק
  6. ניר - תודה על ההבהרה.
    אני איתך בענין הזה. מדובר, אמנם, באופרציה מורכבת מאוד, במיוחד לאור העובדה שמדובר בסכומים קטנים של תרומה, אבל אני מניחה שבקרוב מאוד הכל יהיה אפשרי בזכות הטכנולוגיות הזמינות.

    השבמחק
  7. סיכום יפה ונכון
    אני חושבת ש-20 יום של הקמפיין הועילו יותר לחשיפה וכביכול תחושת המיטרד של העמותות לשלוח מיילים וכביכול לנגס היא תחושה פרטנית (שכדאי שישתחררו ממנה גם בגיוסים השוטפים )כי לא נראה לי שהיתה בעיה לאנשים להצביע שוב ושוב.
    הנקודה החשובה שזה "אילץ" את העמותות להתחיל לפעול במדיה החברתית מה שיאפשר להם להרחיב את המודעות לפעילות שלהם יחסית בפשטות ובעלות נמוכה.
    אהבתי את ההמלצה של ניר ל - matching

    השבמחק
  8. תודה הדס על התגובה.
    אין ספק שהקמפיין אילץ את העמותות לעבוד במדיה החברתית, ודחף אותן להיכנס לעולם הזה. זהו יתרון.
    עם זאת, לגבי ענין הניג'וס - אני לא יכולה להגיב בשמם של אנשי העמותות. הבאתי כאן טענות ששמעתי מהם, ואני מקווה שיהיו כאן תגובות של אנשי עמותות לענין זה.

    השבמחק
  9. שירלי, הפוסט נוגע בכמה נקודות חשובות. הייתי מוסיפה: (א)לא היה קשר ישיר בין הסרט לבין ההצבעה, מה שגרם לאנשים להצביע במנותק מהסרטון, וזה חבל כי הארגונים השקיעו בסרטונים אשר לא היו מאוד רלוונטים. (ב)לחברה בסדר גודל של בנק מצפים למה שנקרא גורם ה-WOW החדשנות, המקוריות והראשונות, אך גם סכום הכסף שנתרם כפרס היה, כפי שגם את ציינת צריך לשקף זאת, הסכומים הקטנים, אשר אולי נראים משמעותיים לאזרח אך הם יחסית זניחים לעמותה. איזהשהוא ספין ישראלי מקורי על השיטה היה גם עוזר. (ג)רבות דובר על הכניסה של הבנק לתחום המדיה הדיגיטלית, הקמפיין היה רעיון מקסים לבאזז זול יחסית דבר המקלקל לדעתי את הרקורד המרשים לגמרי של הבנק בתחום הקהילתי, שהיה יוצא נשכר מחיפוש וגיבוש זהות נתינה קצת רצינית יותר.

    נקודת זכות גדולה לבנק היתה עצם הגבלת ההשתתפות לעמותות הקטנות.

    מהצד של הציבור, הקמפיין חשף את עצם התחרות על משאבים, דבר שהפתיע רבים. הקמפיין עשה גם טוב לרשימות התפוצה של הארגונים, אשר אינן כדרך קבע מופעלות, שכן אין כמעט גיוס תרומות מהציבור בישראל, או הנעה לפעולה. מה שזה לא עשה, זה להגביר באופן משמעותי את הפעילות של הארגונים בפייסבוק, או במדיה החברתית.

    ציון שהייתי נותנת לבנק - 8 בעיקר עבור ההתעוררות והתחרויות שלהם הוא גרם בקרב הארגונים, החדשנות והביצוע.

    השבמחק
  10. שירלי-
    כל מלה בסלע!

    אני מכיר כמה וכמה עמותות שאחרי הימים הראשונים הפסיקו להשתתף- הם הרגישו שיותר טוב לבקש כסף מהתורמים, חברים וכו מלבקש מדי יום קליקים (למה לנג'ס כל יום? יותר טוב לשלוח מיילים פעם ב...ולבקש תרומות)

    בסופו של דבר כל התחרות לא קשור לפעילות העמותה- זהו תחרות של פופולריות (ובארה"ב היה הרבה ביקורת על צ'ייס מאותו סיבה). נדמה לי שרוב העמותו בארץ לא ידעו על תחרות צ'ייס ולכן לא הבינו מה דרוש מהם כדי להצליח בתחרות מסוג זה- כולל פרסומים במדיה חברתית

    לגבי חשיפה- הייתי מעוניין לדעת כמה אנשים באמת ישבו וראו יותר מ 2-3 סרטים של עמותות שונות- חוץ מאלו שבקשו מהם להצביע עבורם? היו 112 עמותות משתתפות. האם הציבור באמת נחשפה לעמותות הקטנות או רק לאלו שהיו בעשירייה הפותחת?

    וכן- יש עמותות שהשקיעו המון המון כסף כדי לזכות. לא יודע אם להגיד חבל או לא...

    אפרים

    השבמחק
  11. יש עןד לקחים רבים לעמותות.
    לדוגמא, על מנת להכניס כסף חייבים להשקיע כסף - "עם זאת, לא מפתיע לגלות שהעמותה שזכתה במקום הראשון, פרסמה מודעה בתשלום בגוגל, הקוראת להצביע לעמותה."

    צריך להסתגל על התהליך מעבר לרדיפת קליקים להצבעה. למה או ללחוץ או לתרום או לגייס פעיל אן לייק בפייסבוק? 20 יום של טירוף מערכות שמעלים את הפעילים, המקורבים והציבור בהילוך גבוה למען עמותה - חבל לפספס רק על הצבעה.

    השבמחק
  12. פוסט מעניין וקולע! כל הכבוד שירלי.

    מני

    השבמחק
  13. אילת, אפרים ודוד - תודה רבה על תגובותיכם.

    ההערות שלכם שופכות אור על היבטים שלא הייתי מודעת להם, ואני משערת שגם אנשי הקמפיין לא היו מודעים להן. המסקנה העיקרית שלי מכך היא שכל חברה שתרצה לעשות קמפיין דומה או שונה, תוכל להגדיל מאוד את סיכויי ההצלחה והאהדה של הקמפיין שלה, אם היא תקיים דיון עם אנשי עמותות ואנשי מקצועי מהמגזר החברתי.

    מני - תודה רבה על הפירגון.

    השבמחק
  14. שירלי,
    הפוסט שלך כרגיל, לא מותיר פינה לא מנותחת בשכלתנות ובגישה הוגנת ומלומדת.
    אבל תוך כדי קריאה, הרגשתי כאילו הרמת לי להנחתה ולכן אנצל הזדמנות זו כדי להביע את דעתי לגבי הפרוייקט עצמו. בניגוד לכל המצדדים בפרוייקט עם הערות כאלה ואחרות, אני דווקא מתנגדלו. אני בפירוש נגד התחרות המיותרת הזו. לגזול מהעמותות 20 ימי עבודה לטובת המיילים, הצילומים, הסרטים ויחסי הציבור "תצביעו לי" זה ממש גובל בחוסר מחשבה. על העמותות להשקיע מאמצים בתחום עיסוקם ולא בתחרות מיותרת כל כך... אלוהים יודע כמה מיילים קיבלתי בעניין..
    הבנק, עם כל הכבוד (ויש הרבה) תורם הרבה יותר ממליון שח מידי שנה והיה ראוי שיפעיל את אנשי הפרסום שלו כדי שימצאו דרך ראויה להביא זאת לידיעת הציבור ולא במין "כוכב נולד" של עמותות...
    ולמה לא לדרג אותן ב SMS בשידור ישיר ולגזור גם על זה קופון?
    מליון שח זה המון כסף לרוב העמותות...
    אם הבנק מעוניין לעשות גלים עם תרומה של מליון שח? שיקים ועדה של מחזיקי עניין כאלה ואחרים שתיבחר מידי שנה תחום פעילות חברתי שונה, תיקח עמותה אחת שתקבל את התרומה המליון שח ויעשו ביחד פרוייקט גורם שינוי אמיתי ומשמעותי עם השפעות מתמשכות, ולא יחלק את הכסף בפטרוניות שכזו.
    ואנחנו קיווינו שהגביר נשאר בגולה יחד עם הליצנים שמשחקים לפניו.....

    השבמחק
  15. המון חילוקי דעות לגבי הרעיון הזה, האפקט הויראלי שיצר המהלך השיווקי הזה לבסוף גם הביא תרומה מכובדת לעמותות רבות.

    השבמחק