26 בנובמבר 2010

איך הופכים מטרה חברתית זקנה לקמפיין שיווקי סקסי? עם חשיבה יצירתית, התלהבות, ומחויבות ארוכת-טווח

קמפיין של מותג משקאות צעיר ושובב למען חורף חם לזקנים באנגליה, מוכיח כי אין נושא חברתי חשוב שלא ניתן להפוך אותו לקמפיין מוצלח


הפוסט עבר לאתר החדש שלי. ניתן לקרוא אותו בקישור זה 


10 תגובות:

  1. עפרה, תודה רבה!
    האמת היא שזה כמה שנים שאני עוקבת אחרי הקמפיין הזה, והפוסט התבשל לי בראש כבר הרבה זמן

    השבמחק
  2. מעניין...

    האם את חושבת שקמפיין כזה, עבור אוכלוסיית גיל הזהב, היה יכול להצליח גם בישראל?

    האם יש דוגמאות לחברות ישראליות שניסו?

    אמיר

    השבמחק
  3. הי אמיר, תודה על תגובתך.

    לשאלתך, אני חושבת שזה יכול להצליח גם בישראל. במיוחד לאור העובדה שאוכלוסית הזקנים הולכת וגדלה (דור הבייביבומרס מזדקן), ולאור העובדה שבישראל יש חשיבות גדולה לקשרי משפחה חמים.

    הקמפיין היחידי שאני מכירה מישראל בנושא זה הוא של חברת התרופות לונדבק שרצתה לקדם מודעות לבעית הדכאון של הקשישים, ולהזכיר שאפשר להקל על הדכאון באמצעות תשומת לב וגם באמצעות ציפרלקס (תרופה נוגדת דכאון). בקמפיין משותף עם חברת ZER4U הוזמנו נכדים וילדים של זקנים לשלוח להם זר פרחים בחינם. אני מעריכה שהקד"מ ויח"צ שהיו חלק מהקמפיין עזרו מעט להעלות את המודעות לבעיה.

    אין לי ספק שאפשר לקחת את זה רחוק הרבה יותר, בעיקר אם תהיה זו יוזמה של מותג שפחות קשור עם תופעה שלילית של גיל הזיקנה.

    עוד על הקמפיין של לונדבק: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000569328&fromMador=821&fromErechMusafHP

    השבמחק
  4. יוצא מן הכלל!
    מי חברת הפרסום שעומדת מאחורי הקמפיין?

    השבמחק
  5. תודה ניר :-)

    לשאלתך, בדקתי את הנושא מול חברת innocent, וקיבלתי תשובה כי הקמפיין הוא עבודה עצמית שלהם. הם נעזרו בחברה חיצונית בשביל להוציא לפועל את ההפקה של האופניים ובשביל לקנות מדיה.

    זה לא מפתיע אותי. באתר שלהם הם מספרים כיצד החליטו להקים את החברה: שני היזמים, אנשים שעבדו בעבודות אחרות, הכינו באופן חובבני משקאות פרי ומכרו אותם בפסטיבל מוזיקה בלונדון. ליד דוכן המכירה הם שמו שני מיכלים גדולים (פחים), כשעל אחד כתבו "כן" ועל השני "לא". לצד הפחים הציבו שלט: "האם כדאי לנו לפרוש מעבודתנו כדי לעבור לייצר את המשקאות האלה באופן מסחרי? אנא השליכו את הבקבוק הריק למיכל עם התשובה שמתאימה לכם". בסוף השבוע, הפח שכתוב עליו "כן" היה מלא. אז הם התפטרו והקימו את החברה.

    בקיצור - אנשים יצירתיים, שכנראה מעסיקים עובדים יצירתיים

    השבמחק
  6. הבעיה של חלק גדול מאוכלוסית הזקנים בארץ (וגם בעולם) היא בדיוק בעיית הדייג המפורסמת. רובם ככולם לא רוצים שיתנו להם דגים בחינם - הם רוצים שיתנו להם את החכה שבאמצעותה יוכלו לדוג את אותם דגים! כלומר: קצבאות הזיקנה המגוחכות שניתנות לרובם הן הגורם העיקרי למצוקת הזקנים ולהיעדר יכולתם לרכוש תרופות, לחדש את ביתם, לקנות מתנות לנכדים ולהמשיך בחייהם בכבוד.
    טוב ויפה שחברות מסחריות (שאגב דואגות להיפטר במהרה מעובדיהן שעוברים את גיל ה-40 וגם אינן מגייסות עובדים מעל גיל 40) דואגות להעביר 25 פני לזקנים מכל בקבוק או פרומיל אחד מרווחיהן הענקיים למען קמפיינים מיוחצניפ היטב.
    גם הארגונים החברתיים נופלים בפח הדבש הזה ונרתמים מתוך נאיביות לעזור לחברות הללו בקמפיינים הללו (וחלקם, כדרכם של ארגונים, כדי להציב את עצמם בפני התקשורת והציבור כארגונים חברתיים פעילים), אך כל זה לא יעזור לזקנים לטווח ארוך (אולי משום שהחברות הללו יודעות שקשה לדבר על טווח ארוך כשזה נוגע לאנשים זקנים...), אך ודאי וודאי שתורם לחברות הללו טווח נשימה ש"מוריד" מעל גבם את הארגונים החברתיים.
    כך נוהג גם בנק הפועלים, ששום דבר לא נשאר משמו ואשר התנהלותו (כשל שאר הבנקים) מובילה עסקים קטנים ולקוחות קטנים אלי פשיטת רגל (ואז אץ רץ הבנק בלוויית פמליה נכבדת של עיתונאי חצר להצטלם כשהוא מעניק ספר חינם או מחשב חינם לילדי אותה משפחה שהבנק - או כל בנק אחר - אטם לבו מתחינותיה לקבל הלוואות לפרוע משכנתא או לסגור חובות...).
    על הארגונים החברתיים להתייצב באומץ מאחורי משנתם ולפעול לכך שמצד אחד החברות העסקיות ימלאו את כל ההתחייבויות לתנאים הסוציאליים לעובדיהן ומצד שני ללחוץ על הממשלה (בעצם, משרד האוצר) ועל חברי הכנסת לפעול להגדלת קצבאות הזיקנה לרמה שתאפשר לזקנים לחיות בכבוד ולא להזדקק לקמפיינים למיניהם, נחמדים (אגב, לחברת המשקאות האנגלית שהזכרת למעלה משמש ארנב חמוד כפרזנטור) ככל שיהיו.

    השבמחק
  7. הי שירלי,
    הקמפיין והכתבה ריגשו אותי מאד.
    ישר כח להם וגם לך..
    ביאנקה

    השבמחק
  8. תגובה למגיב/ה האנונימי/ת:
    אני מסכימה איתך לחלוטין שתרומה לקהילה אינה יכולה לבוא על חשבון התנהלות אחראית של חברה. התייחסתי לכך בהרחבה בפוסט "תרומה לקהילה - לא בראש סדרי העדיפויות" http://shirleykantor.blogspot.com/2009/11/blog-post.html
    יחד עם זאת, אני לא מוצאת מקום להאשים את החברה שעושה את הקמפיין בכך שהיא נפטרת מעובדים מבוגרים, לפני שהעובדות נבדקו לאשורן.

    השבמחק
  9. ביאנקה - תודה רבה. שמחתי לקרוא את תגובתך.
    הלוואי שנראה בקרוב קמפיין מוצלח למען הזקנים בישראל.

    השבמחק