26 בדצמבר 2009

המעורבות החברתית של קבוצת פישמן - מודל ראוי לחיקוי. חלק ראשון

קבוצת פישמן העלתה על במה אחת את המנכ"לים שלה, את האינטרסים העסקיים שלה, את האחריות החברתית שלה ואת השותפים החברתיים שלה. נוצרה הרמוניה נפלאה

השבוע (22.12.09) נכחתי באירוע השנתי של קבוצת פישמן 'עסקים נוגעים באנשים' המציין את המעורבות החברתית של הקבוצה. האירוע מתקיים מדי שנה, מזה תשע שנים, סמוך למועד היום הבינ"ל לזכויות אנשים עם מגבלות, ומוזמנים אליו בעיקר המנכ"לים של חברות הקבוצה, ושותפים לפעילות מהמגזר החברתי, הציבורי והעסקי.

משנה לשנה נהיה האירוע מרגש יותר, בעיקר משום שהתכנים שלו, המתארים את העשייה לאורך השנה, נוגעים יותר ויותר בלב ובמהות של הסוגיות הקשורות לנושא החברתי: שילוב אנשים עם מגבלות בקהילה. את האירוע יצרה והפיקה ורד רז, מנהלת האחריות החברתית הותיקה של קבוצת פישמן.


נא לגעת במקום שהכי קשה בו
השנה התקיים האירוע במרכז 'נא לגעת' בנמל יפו. המרכז המעסיק מעל 70 איש, רובם חרשים, עיוורים או חרשים-עיוורים, בתיאטרון נא לגעת, בבית הקפה קפיש, ובמסעדת בלק אאוט המרוכזים במיתחם.

את האירוע פתח סרטון המתעד סידרת מפגשים בין מנכ"לים של חברות בקבוצת פישמן עם חברי אנסמבל השחקנים של תיאטרון 'נא לגעת'. בסדנאות פגשו המנכ"לים באופן הכי אישי ובלתי אמצעי את אותם 'אנשים עם מגבלות', ויצרו יחד מופע מוזיקלי-תיאטרלי קצר ומיוחד, שהוצג באירוע LIVE על הבמה.
התמונה באדיבות קבוצת פישמן

המטרה היא לא לשים לב למגבלה, אלא לחשוב איך לעבוד יחד
התרגשתי לשמוע את התובנות הכנות של המנכ"לים, שהתוודו כי לפני המפגשים חששו מהבלתי ידוע, אך במהלך המפגשים חוו התקרבות והבנה מהמקום האנושי המשותף.

למשל, רונית פישמן אופיר, המובילה את תחום האחריות התאגידית בקבוצת פישמן אמרה: "קילפנו לאט את הקליפה, והבנו שהמטרה היא לא לשים לב למגבלה, אלא לחשוב איך לעבוד ביחד"; אייל כרמי, מנכ"ל טויס "אר" אס: "היחסים הפכו מזהירות לחברות"; וערן גרינברג, מנכ"ל גורני אינטראקטיב, שהיה אחד המשתתפים הנלהבים על הבמה, התוודה כי: "עד היום כשהתבקשתי לתרום, נתתי 10 ש"ח וזה ניקה לי את המצפון, אבל לא גרם לי לחשוב אחרת".

אין ספק שהמפגש עם שחקני האנסמבל גרם לגרינברג לחשוב אחרת. השאלה היא רותמים את התובנות הללו לכדי מעשה, ומקדמים את המטרה שציין ניצן שקל, מנכ"ל טלפארמה: "לחשוב איך לשלב אנשים עם מגבלות בעסקים". שקל יודע על מה הוא מדבר. יש לו בטלפארמה ניסיון עשיר ומוצלח בכל הקשור להעסקת עובדים עם מגבלות, גם בתפקידי ניהול. 14% מעובדי החברה הם אנשים עם מגבלות.


אנושיות מזוקקת בעולם עסקים ציני
באולם שררה תחושה של סולידריות אנושית טהורה. דווקא משום שההיבטים העסקיים של הפעילות גלויים ומדוברים, הם היו מונחים בשקט במקומם, ולא התערבו בהיבטים החברתיים-רגשיים.

בכל הקשור לאחריות תאגידית בכלל, ולמעורבות חברתית של עסקים בפרט, יש לא מעט ציניות מצד העוסקים בדבר, וגם מצד מחזיקי הענין: צרכנים, תקשורת וארגונים חברתיים וציבוריים. בתוך המציאות הזו, הפעילות של קבוצת פישמן הוא דוגמא מעולה לדרך הנכונה למעורבות חברתית של עסקים.

בפוסט הבא אפרט מהם לדעתי עקרונות הפעולה, שהופכים את הפעילות של קבוצת פישמן למודל שראוי ללמוד אותו.

2 תגובות:

  1. תענוג. איזה מהלך ענק התחלת... תענוג לראות שזה באמת מצליח. נהניתי מהקישור לטלפארמה. (באופן אישי פחות אוהבת את נא לגעת ורואה בזה מעין פריק שואו. אבל זה לדיון אחר. )

    השבמחק
  2. תודה רבה לך חברתי.
    אנא הרחיבי בנושא 'נא לגעת' בפגישתנו...

    השבמחק